Stress na corona - tips

Na ruim een jaar van afstand houden en thuiswerken, mogen we nu steeds een beetje meer. Maar hoe richt je het leven in na corona? Pak je alle activiteiten weer ‘als vanouds’ op? Mijn advies: zoom eerst eens uit voordat je aan het werk gaat. In een auto schakel je ook niet in een keer door naar de vijfde versnelling.

Pittige tijden We hebben een pittige tijd achter de rug. Veel compenserende omstandigheden vielen weg. Er waren geen live kerkdiensten, minder sociale contacten en weinig inspirerends als een museumbezoek of etentje. Daarnaast vervaagde de grens tussen werk en privé. Helemaal toen ook de kinderen thuis moesten blijven. Natuurlijk gaf dat spanning en een toename van bijvoorbeeld spanningsproblemen. Maar nu, een jaar verder, zijn we vaak ook weer redelijk geland in onze nieuwe levensstructuur.

En dan gaan we nu alles weer overhoop gooien. De eerste appjes van de kerkcommissie waarin je voor corona meedraaide druppelen misschien binnen. De kinderen sporten weer op zaterdag. Zelf kun je eigenlijk ook best een keer naar de hardloopclub. En je werk doe je nog voor een deel thuis, maar ook de fysieke vergaderingen nemen toe. Pfff...

Prioriteiten Zoom eens uit! Wat beviel jou juist aan het leven tijdens de coronacrisis? Bijvoorbeeld dat dagelijkse rondje dat je alleen wandelde? Of de rustige ochtenden die je startte met stille tijd? Wil je die ene taak in de kerk eigenlijk wel weer oppakken? En welke relaties bleken écht belangrijk voor je? Maak eens een prioriteitenlijst voordat je in de maalstroom van het leven belandt. Waar liggen jouw prioriteiten nu, en geef je die voldoende aandacht?

Hersteltijd tegen stress Balans vinden is namelijk een kwestie van doseren. Wanneer je moe bent van het werk, moet je voldoende rusten. Hersteltijd is essentieel om stress tegen te gaan. En ieder mens herstelt op z’n eigen manier. Sommige mensen gaan naar buiten, anderen slapen lekker lang of doen graag iets met de handen. Allemaal manieren om het hoofd leeg te maken. Heb je het gevoel dat er aan je getrokken wordt? Besef – voordat je ‘ja’ zegt – dat ‘nee’ misschien een beter antwoord is voor op de langere termijn. Want, wanneer je eenmaal in een stroomversnelling bent beland, ben je niet altijd meer te stoppen en kan een burn-out op de loer liggen.

Jouw tempo Onze wereld was een tijdlang kleiner. Dus ervaren we nieuwe activiteiten en interactie als fijn, maar óók als intensief. Durf dus toe te geven aan vermoeidheid waar die er eerst misschien niet leek te zijn en besef dat je hersteltijd nodig hebt. Juist nu. Geniet van wat weer kan, maar niet van alles in een keer. Schakel rustig op tot het tempo waarin jij comfortabel gaat.

Lindy Dasselaar - psychosociaal hulpverlener

Tip: In het boek ‘Hier is rust’ gaat Mirjam van der Vegt in op het thema herstellen na werken. Een aanrader!