Depressie

Door allerlei omstandigheden kun je het gevoel hebben dat je leven zijn glans verloren heeft. Je ziet het niet meer zitten. Je hebt last van somberheid, moeheid, lusteloosheid, gevoelens van minderwaardigheid en zinloosheid, een verminderde eetlust en geen interesse meer voor aangename dingen. Dit kunnen allemaal symptomen zijn van een depressie. Het is belangrijk om stil te staan bij jezelf. Heb je een idee waar jouw somberheid vandaan komt? Zorg je goed voor jezelf? Neem tijd om te ontspannen, te bewegen en zoek contact met andere mensen.

Maar wat nu als jouw stemming niet verbetert? Je doet zo hard je best, maar voor je gevoel raak je alleen maar dieper in de put. Misschien heb je het al opgegeven om je best te doen, omdat het licht steeds verder weg lijkt. Je sombere stemming heeft steeds meer invloed op je dagelijks leven en verstoort dat steeds meer.

Uit de put

Lukt het je niet om zelf de negatieve spiraal te doorbreken? Zoek op tijd hulp. Je hoeft niet alleen van de bodem van de put omhoog te klimmen. Een deskundige hulpverlener helpt jou om je gedachten en gevoelens weer op de rails te brengen. Hiervoor voert hij of zij verschillende gesprekken met je. In deze gesprekken krijg je praktische handvatten aangereikt, bijvoorbeeld om structuur in je dagschema aan te brengen. Ook wordt er aandacht besteed aan het omgaan met negatieve gedachten: hoe kun je deze gedachten ombuigen naar realistische gedachten? Het kan zo zijn dat je klachten voortkomen uit andere problemen, bijvoorbeeld spanningen in je relatie of een negatief zelfbeeld. De hulpverlener zal met jou op zoek gaan naar deze bron en je helpen om hier verandering in aan te brengen.

Huisarts

Het kan zijn er dat naast de gesprekken medicatie nodig is. In dit geval zullen we dit altijd met jou bespreken en vragen of je contact met uw huisarts op wilt nemen. Ook als je huisarts jou geadviseerd heeft om gesprekken te volgen, ben je bij ons van harte welkom. Een officiële doorverwijzing is niet nodig, maar mag wel. Wij nemen alleen contact op met je huisarts na jouw schriftelijke toestemming.  Neem contact met ons op voor online hulpverlening of hulpverlening op één van onze 10 locaties.

Herken je jezelf of anderen in dit verhaal? Neem contact met ons op, of meld je aan voor onze (online) christelijke hulpverlening.