Een jaar corona; en nu?

Weet je nog hoe het vroeger was? In de tijd voor corona? Misschien was jij ook wel vijf avonden in de week op pad. Naar vereniging, vergadering, koor, sport en al die andere dingen die je heel belangrijk vond. Hoe was dat? Niemand vindt de coronatijd leuk, maar wat kan deze tijd jou brengen?

De vrouw die laatst bij mij kwam praten, is zo iemand. Altijd druk. Door corona kwam er een eind aan al haar activiteiten, maar toen zaten haar vier puberkinderen thuis. Elke dag en elke avond. Net zoals haar man, die zich ineens met de opvoeding ging bemoeien, terwijl hij dat eerder aan haar toevertrouwde. Ze kon het niet meer aan en vroeg hulp bij Schuilplaats. Terecht, wat mij betreft. Sommige dingen moet je niet alleen willen oplossen.

Uit recent onderzoek van het Trimbos-instituut blijkt dat veel mensen psychische klachten hebben door de coronamaatregelen. Vorig jaar hield iedereen het redelijk vol, maar begin dit jaar daalde de mentale weerbaarheid sterk. Mensen zijn de maatregelen zat en de situatie lijkt eindeloos voort te duren.

In de praktijk merk ik dat de ene groep het veel zwaarder heeft dan de andere. Jongeren, gezinnen, bejaarden en mensen met mentale problemen hebben het lastig. De groep die al wat ouder is, maar wel vitaal, kan juist een zekere rust ervaren.

Belangrijk

Met de drukke vrouw die ik net beschreef ging ik in gesprek over haar prioriteiten. En dat gesprek ga ik met heel veel cliënten aan. Wat vind jij belangrijk? En wie of wat mis jij het meest? En noem eens een paar dingen waar je energie van krijgt.

Misschien ben je er wel achter gekomen dat je de vrouwenvereniging of het koor helemaal niet mist. Of het blijkt dat de vergaderingen waar je eerder drie kwartier voor in de auto zat, ook prima digitaal kunnen. Na een jaar corona kun je gerust die balans opmaken. Vergeet de positieve dingen niet en verwerk ze straks in je ‘after-corona’-leven.

Verwachtingen bijstellen

Helaas zitten we nu nog met de maatregelen. In veel gezinnen, zeker met pubers, is het nog best pittig. Ik adviseer ouders vaak om verwachtingen uit te spreken. Ga met elkaar om tafel en bespreek wat je dwarszit en wat je wensen zijn. Veel irritaties komen voort uit onuitgesproken verwachtingen. En geef elkaar dan de ruimte om het op de eigen manier te doen.

Veel mensen stellen hoge eisen aan anderen en aan zichzelf. We willen veel. Maar vergeet je niet om lief te zijn voor jezelf? Laat de teugels maar een beetje vieren. En als het echt niet gaat, zoek dan hulp. Dat kan bij Schuilplaats, maar ook bij andere mensen.

Zo is de kerk is een enorm sociaal vangnet. Als christenen kunnen en willen we voor elkaar zorgen. Nu zien we elkaar niet zoveel. Maar we zijn er nog wel. Ga samen met iemand uit de kerk een eind wandelen. Dat mag gewoon nog. Dat kan met een vriend(in) of gemeentelid zijn of iemand met een pastorale taak. Wandelen ontspant en je praat makkelijker. Maak samen eens de balans op: wat vind je belangrijk? Welke rol speelt God in je leven? Welke vrienden geven je energie? Wat voor vrijwilligerswerk maakt je blij?

Zie jij ernaar uit om straks het ‘gewone’ leven weer wat meer op te pakken? Het liefst ontspannen en uitgerust? Ga daar nu mee aan de slag.

Janike Blitterswijk

Leestip: collega Lindy Dasselaar gaf onlangs 6 tips in de Eva om niet op te branden tijdens de lockdown. Lees hier het artikel.